درباره سبدگردانی
1- سبدگردانی چیست؟
موضوع اصلی فعالیت شرکت سبدگردان، تصمیم به خرید، فروش یا نگهداری اوراق بهادار به نام سرمایه گذار مشخص توسط سبدگردان در قالب قراردادی مشخص، به منظور کسب انتفاع برای سرمایه گذار است و سبدگردانی فرآیندی است که طی آن افراد متخصص در امر سرمایهگذاری پس از بررسی و امکانسنجی خصوصیات فردی، سطح ریسکپذیری، طول دوره سرمایه گذاری و میزان سرمایه هر سرمایهگذار، پرتفوی مناسبی برای هر سرمایه گذار طراحی می کند و در راستای حداکثر سازی سودآوری بهصورت مستمر نیز بر آن نظارت میکند.
2- روش های تحلیل و منابع اطلاعاتی مدیریت سبد
روش های تحلیل اوراق بهادار
در شرکت سبدگردان دیاکو تلاش می شود تا عملیات مدیریت پرتفوی با استفاده از روش های حرفه ای و رایج ارزش گذاری و تحلیل بازارهای مالی معتبر به انجام رسد. مبنای تحلیل در این شرکت روش تحلیل بنیادی بوده و تمام عملیات سبدگردانی بر اساس گزارشات تحلیل بنیادی به انجام میرسد.
از تحلیل تکنیکال نیز به عنوان روش ضمنی تحلیل روند قیمتها و شاخصها، با هدف بدست آوردن جو و هیجان بازار در هر یک از سهام ها و صنایع استفاده خواهد شد. روشهای ارزشگذاری و تحلیل اوراق بهادار قابل بکارگیری عبارتند مدلهای مبتنی بر تنزیل جریانات نقدی (DDM)، مدل های مبتنی بر جریان نقدی آزاد (FCF)، توجه به ارزش جایگزینی و استفاده از روش های P/E بر اساس EPS کارشناسی می باشد.
منابع اطلاعاتی مورد استفاده در مدیریت سبد
با توجه به نقش مهم اطلاعات در بازار سرمایه، شرکت سبدگردان دیاکو از منابع مختلفی اطلاعات خود را کسب نموده و پس از بررسی، مبنای کار خود قرار میدهد. این اطلاعات از منابع گوناگون مانند سایتهای رسمی بازار سرمایه، سایتهای خبری تحلیلی داخلی و خارجی و سایر منابعی که اطلاعات مربوط و قابل اتکایی ارائه میدهند، تهیه می گردد. مهمترین این منابع عبارتند از:
- شبکه کدال؛ سایت مرجع انتشار گزارشات مالی شرکت های حاضر در بازار سرمایه،codal.ir
- سایت سازمان بورس؛ مرجع قوانین، مقررات، آیین نامه ها و دستورالعمل های بازار سرمایه، www.seo.ir
- استفاده از منابع اطلاعاتی بین المللی نظیر سایتهای تحلیلی و خبری و انواع نشریه ها تخصصی
- سایت بورس کالای ایران؛ مرجع آمار معاملات کالاها و آتی های مبتنی بر کالا،www.ime.co.ir
- سایت فرابورس ایران؛ مرجع آمار معاملات سهام در بازار فرابورس،www.ifb.ir
- پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ایران؛www.sena.ir
3- کنترل تضاد منافع
شرکت سبدگردان دیاکو تمام تلاش خود را در راستای حداکثر سازی منافع مشتریان و ذینفعان خود انجام خواهد داد. مطابق ماده 14 دستورالعمل سبدگردانی درصورتی که تضاد منافع میان سبدگردان و مشتری بوجود آید، اولویت با منافع مشتری می باشد. در صورتی که سبدگردانی یا کارکنان وی ذینفع باشند، مطابق ماده 27 دستورالعمل سبدگردانی گزارش آن را افشا می نمایند.
شرکت سبدگردان دیاکو هیچ گونه منافعی به جز دریافت کارمزد از مشتری در نتیجه سبدگردانی ندارد.
شرکت سبدگردان دیاکو هیچ گونه منافعی که ارائه خدمات سبدگردان برای اشخاص ثالث به استثنا کارکنان شرکت ندارد.
شرکت سبدگردان دیاکو اطلاعات لازم را در اجرای ماده 27 دستورالعمل سبدگردانی در اختیار مشتریان قرار می دهد.
4- گزارش ذینفعان
با توجه به الزامات تعیین شده در ماده27 دستورالعمل تاسیس و فعالیت سبد گردان، ابلاغی از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر ارائه گزارش ادواری در مورد ذینفعان که در جهت اعمال نظارت بر فعالیت سبدگردان و کنترل تضاد منافع احتمالی بین شرکت سبدگردان و سرمایهگذاران مصوب گشته است، سبدگردان گزارش خود را به صورت دورهای بر اساس ماده مذکور و در جهت اعتماد سازی و رضایتمندی ذینفعان پس از شروع به کار شرکت در این قسمت ارائه خواهد نمود. ماده مذکور به صورت تفصیلی در ذیل ارائه شده است:
ماده 27) در صورتیکه سبدگردان، ورقهی بهاداری خاص را بهنام مشتری خود خرید، فروش یا نگهداری میکند در حالی که؛ (الف) سبدگردان یا اشخاص وابسته به آن یا (ب) کارکنان سبدگردان یا اشخاص وابسته به آنها، در آن ورقهی بهادار مطابق تبصرهی 1 این ماده ذینفع محسوب میشوند، و سبدگردان از این موضوع مطلع بوده یا از طریق دریافت گزارشهای موضوع تبصرهی 2 این ماده از این موضوع مطلع شده باشد، آنگاه سبدگردان موظف است بلافاصله کارکنانی که وظیفهی سبدگردانی برای مشتریان را به عهده دارند، از این امر مطلع نموده، طی گزارشهایی که حداقل هرماه تهیه میشود حسابرس و امین خود را، از این موضوع مطلع کند و در گزارشهای دورهای که به مشتری میدهد، این موضوع را افشا نماید. اطلاعات ارائه شده به کارکنان مذکور، حسابرس، امین و مشتری در اجرای این ماده شامل موارد زیر است: 1) مشخصات ورقهی بهادار، 2)شرح منافع ذینفع در آن ورقهی بهادار، 3)تاریخ ذینفع شدن و تاریخ خاتمهی ذینفعی (درصورتیکه قبل از تاریخ گزارش، ذینفع شدن افراد موضوع این ماده خاتمه یافته باشد)، 4) اطلاعات خرید و فروش اوراق بهادار یادشده به نام مشتری از زمان ذینفع شدن یا تاریخ گزارش قبلی هر کدام دیرتر است تا خاتمهی ذینفعی یا تاریخ گزارش هر کدام زودتر باشد ( شامل: تعداد اوراق بهادار معامله شده، تاریخ معامله، قیمت معامله، مبلغ معامله و در صورت دسترسی، مشخصات طرف معامله به تفکیک هر ورقهی بهادار ) و 5 )اطلاعات مربوط به نگهداری اوراق بهادار یادشده در سبد اختصاصی از تاریخ ذینفع شدن یا تاریخ گزارش قبلی هرکدام دیرتر باشد تا خاتمهی ذینفعی یا تاریخ گزارش هر کدام زودتر باشد (شامل تعداد اوراق بهادار نگهداری شده، قیمت تمام شدهی هر ورقه و قیمت تمام شدهی کل).
تبصره1: درصورتیکه یک شخص از تغییر قیمت یک ورقهی بهادار، به طور مستقیم یا غیر مستقیم سود یا زیان نماید یا آن ورقهی بهادار برای وی حقوق یا منافعی ایجاد کند یا از معاملات آن ورقهی بهادار منتفع شود یا خود ناشر ورقهی بهادار محسوب شود، آنگاه شخص یادشده، نسبت به آن ورقهی بهادار، ذینفع محسوب میشود. بنابراین شخص از جمله در شرایط زیر، ذینفع ورقهی بهادار محسوب میگردد: 1)درصورتیکه مالک ورقهی بهادار باشد؛ 2) درصورتیکه اختیار خرید یا فروش ورقهی بهادار را به دیگری اعطاء یا از دیگری دریافت نموده باشد؛3) درصورتیکه ورقهی بهادار را قرض گرفته یا قرض داده باشد؛ 4) درصورتیکه پذیرهنویسی یا فروش ورقهی بهادار را تعهدکرده باشد یا بازاریابی برای پذیرهنویسی یا فروش ورقهی بهادار را پذیرفته باشد یا مشاور ناشر در زمینهی عرضه ورقهی بهادار باشد یا در این موارد با دیگران مشارکت داشته باشد و 5)درصورتیکه ناشر ورقهی بهادار باشد.
تبصره2: کارکنان سبدگردان موظفاند بلافاصله پس از ذینفع شدن خود یا اطلاع از ذینفع شدن هریک از اشخاص وابستهی خود نسبت به هر ورقهی بهادار، موضوع را با جزئیات کامل به سبدگردان گزارش کنند. در صورت درخواست اشخاص موضوع بندهای 2 الی 7 مادۀ 26، سبدگردان موظف به ارائهی جزییات این اطلاعاتبه اشخاص یاد شده خواهد بود. این اطلاعات در حدود قید شده در این ماده، در اختیار مشتریان قرار میگیرد و جزییات اطلاعات به صورت محرمانه نزد سبدگردان نگهداری شده و در اختیار مشتریان یا سایر کارکنان (به استثنای کارکنانی که وظیفهی تهیهی گزارش موضوع این ماده را برای حسابرس، امین و مشتری به عهده دارند) قرار نمیگیرد.
5- کارمزد سبدگردانی
کارمزد سبدگردانی در واقع درآمدی است که سبدگردان در نتیجه مدیریت و بیشینه کردن سود پرتفوی مشتری به دست میآورد. کارمزد سبدگردانی معمولا شامل دو بخش ثابت و متغیر (مبتنی بر عملکرد) است.
کارمزد ثابت سبدگردانی
کارمزد ثابتی است که متناسب با میزان دارایی و سرمایه ای که قرار است مدیریت شود از مشتریان دریافت می گردد. این بخش از کارمزد بابت پوشش هزینه های ثابت شرکت سبدگردان جهت ایجاد سبد برای مشتریان خود است و عمدتا شامل هزینه های امین، هزینه های نرم افزار سبدگردانی و سایر هزینه های اجرایی از قبیل تهیه و ارائه گزارشات به مشتریان می باشد
کارمزد مبتنی بر عملکرد
کارمزدی است که سبدگردان به واسطه عملکرد خود دریافت میکند و این کارمزد به میزان بازدهی پرتفوی مشتری بستگی دارد که از طریق فرمول ذیل محاسبه می گردد.
کارمزد متغیر = (سهم سبدگردان ✕ (بازده معاف از کارمزد متغیر ‒ بازده سبد)) ✕ مبلغ سرمایهگذاری شده
بازده مازاد بر میزان توافق شده با مشتری |
نکته : جزئیات کارمزد ثابت و متغیر به صورت مذاکرهای و مطابق با شرایط سبدگردان، سبد اختصاصی، سرمایهگذار و طبق توافق طرفین تعیین میگردد و در قرارداد فی مابین قید می گردد.
6- امین مشتریان
امین مشتریان سبدگردان دیاکو، شرکت مشاوره سرمایه گذاری نگین نوید می باشد که با شماره شناسه ملی ۱۴۰۱۳۰۵۲۲۰۶ نزد اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری تهران و با شماره ۱۲۲۴۴ در تاریخ 1402/11/24 نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت گردیده است.
7 – حسابرس مشتریان
موسسه حسابرسی هوشیار بهمند
